mandag 27. oktober 2008

Begynnelsen ble plutselig vanskelig. Ble kjørt til Sola av Elin. På veien kom jeg på at brillene lå hjemme. På Sola fant SAS ut at flyet fra Stockholm til Beijing var kanselert ... SAS visste ikke hva de skulle gjøre. Så spørrende på meg. Det tok to kvinner bak skranken en halvtime å få meg booket om via København. Siste setet, sa de. Og lett var det ikke for jeg hadde to billetter. Svg – Oslo og så Oslo – Beijing.

Etter ha ha fått ny billett og sjekket inn bagasjen traff jeg Marit. Hun kjenner jo Kina. Marit kjørte meg hjem etter briller og jeg fikk sendt en mail til Leif og fortalt om kanselleringen. I København går jeg på Anne T. Hun og de 3 andre fra G.moen ble òg sendt via København. (Siste setet?) De 5 som reiser over Stockholm får et døgns opphold der.

Middag og sengen. Ikke en minneverdig kveld.

Søndag: Er fortsatt sylta etter flyturen. Tåler dårlig trekk/luftanlegg. Den forbudt by i nydelig lav sol og klar luft. Fargene blir varme og formene kommer fram. De andre parker trer klart fram. Men sylta er jeg ....

Nå middag.

Mandagen har vært prima. Ann T og jeg hoppet av muren-turen, og dro for å se på kunsten i det nye Kina. Det jeg falt for var jo fotoutstillinger. Var et par gode. Og de hippe i Beijing er hippe de òg ... Drosjene i Beijing er greie. Uten tull, med taxameter og ingen driks. Og billige. Greit å komme rundt. Men må prøve metroen. Bygger og bygger.



1 kommentar:

Svein Kalvig sa...

Litt uheldig i starten, men du kom deg da til Beijing. Forstår deg at du står over Muren, du har jo vært der før. Hvis mulig, istedet for Ming gravene og Den Forbudte By som du også har besøkt, kunne det kanskje vært mulig å ta en tur til Den Hemmelige By som ligger under den Røde Plass. Vi var der i 1995, og det var etablert en mengde Statsdrevne butikker og kunst utstillinger. Dere skal vel snart videre til andre byer. Håper det ikke blir alt for travelt.
Hilsen
Svein