torsdag 30. oktober 2008

Steinskogen utenfor Kunming ble i fjor oppført på UNECOs liste over klodens verdensarv. Ble dannet dengang Yunnan steg opp av havet da den indiske jordplaten krasjet med Asia. Himmalaya ble også dannet av den kollisjonen og vokser jo fortsatt. Steinskogen er jo de deler av kalkfjellet som ikke er erodert bort. Helt ordentlig og gjennomregulert for turister med skilt om ikke å trø på graset. Men vel verdt turen. Jeg så på landsbyene, jordveiene mellom dem, mellom jordene og på åsene, og så hvor flott det ville vært å sykle der.
På returen vaknet jeg av at bussen gjorde u-sving på motorveien og kjørte (ikke ensom heldigvis) mot trafikken for å komme til tidligere avkjørsel. På veg mot sentrum kom 2 ktm'er dansende ut av byen. Sykling her er altså mulig her òg.
Gruppa skulle ha middag og folkloreshow. Topp kvalitet sjølsagt. Jeg hoppet av og gikk ut blant de innfødte. Vandret i markedene. Hilste på mange og fant mye. Også en bod med rødvin. Og en gammel mann pakket inn i plastikk liggende å spy på fortauet. Fant 'kunstnerkvarteret'. Like i et ordinært nabolag. Gikk rundt der, men spiste på et maoistisk muslimsk spisested. Fikk en flaske rødvin og eller god mat. Kostet 78 yen. Prøvde å gi 20 i driks. Etter 3 forsøk ga jeg opp. Vil jo ikke være uhøflig. Da jeg gikk kom de etter meg med den siste halvdel i flasken.

Ingen kommentarer: