mandag 31. mai 2010

På kvelden dro vi standsmessig til en berømt peking-and-restaurant i hutongene. Ambassadører og statsministerkoner og IMSkaugen hadde spist der. Rett inn døra ble endene stekt i en åpen ovn fyrt med ved fra epletrær. Vi spiste i atriumet/gårdsplassen som hus i hutongene er bygget rundt. Måltidet er en seremoni og en fest i seg sjøl. Og med en god argentinsk rødvin til spiste jeg tomt.
Hotellet vi bodde på i Beijing var ****. Badet hadde 3 rom! Badegulvet av marmor, men så glatt at de hadde klistret advarsel på det og gule friksjonstape. Da vi kom tilbake fra middagen ville vi ha en siste i baren før vi tørnet tidlig inn. Den svære lobbybaren var tom og det ble et oppstyr da vi ville bestille noe. Men etter litt om og men fikk vi valget mellom to kinesiske rødviner. Vi tok den dyreste. Det var en svært god rødvin. Neste; jeg ville betale og gjorde som jeg har gjort over alt eller – skrev en luftregning med fingeren. Den unge piken nikket og kom etter et øyeblikk tilbake med et lite underlag, en kulepenn og en regning snudd bak fram. Jeg snudde den og den var ubeskrevet. Det gikk en liten diskusjon for det ble oppklart. Hun hadde oppfattet det slik at jeg trengte en lapp å skrive noe på!
Hva som har skjedd siden i dag er absurd, men kommer vel med i morgen. Er noen av dere i demo?

1 kommentar:

Unknown sa...

Dette høres spennende ut, er vel første gang din imaginære penn i luften ikke har blitt forstått. Kan forestille meg det er endel språklig utfordring. Jeg er ikke i demonstrasjon idag, ligger hjemme med forkjølelse, men jeg skulle gjerne vært det... Dette her må jo til og med åpne øynene på Israels sympatisører.. Godt det vekker sterke reaksjoner..

Kos deg videre. Klem fra Cathrine og Benjamin